f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
Image Alt

Googlareis.gr

Επιθέσεις Χούθι: Τεράστια επιβάρυνση στο κόστος των εμπορευμάτων από το κλείσιμο της διώρυγας

Με αφορμή τις επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία από τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά θάλασσα, μίλησε στην εκπομπή «Συνδέσεις» του ERTNEWS o Γιάννης Εγκολφόπουλος ναύαρχος ε. α .

Όπως επισημαίνει «Το σύνολο των εμπορευμάτων που περνάνε από τη διώρυγα του Σουέζ είναι αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολλαρίων ημερησίως». Οι επιθέσεις των Χούθι στο στενό του Άντεν (σημείο εισόδου στην Ερυθρά θάλασσα) αναγκάζουν 60 εμπορικά πλοία, από Κίνα και Αν. Ασία κάθε ημέρα που θα πέρναγαν από τη διώρυγα του Σουέζ, να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής. Έτσι αυξάνονται οι δραματικά οι ημέρες του δρομολογίου των εμπορικών πλοίων (από 27 σε 42 από Κίνα για Ρότερνταμ) με αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους σε καύσιμα και ασφάλιστρα που μετακυλίεται στον καταναλωτή. Για τις επιπτώσεις στην Ελλάδα από το κλείσιμο της διώρυγας μίλησε ο Ναπολέων Μαραβέγιας καθηγητής Πολιτικής Οικονομίας στο ΕΚΠΑ και πρώην υπουργός. Επισήμανε σε περίπτωση που δεν ανοίξει η διώρυγα, αύξηση στο κόστος των εμπορευμάτων, στις τιμές του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και στην ελληνική ναυτιλία.

«Ξαφνικά οι Χούθι της Υεμένης βρίσκονται στο πλευρό της Χαμάς»

Για την κατάσταση στο πεδίο ο κ. Εγκολφόπουλος ανέφερε:

«Οι Χούθι (οι προστάτες του Θεού) είναι μια εξτρεμιστική οργάνωση η οποία υποστηρίζεται από το Ιράν και η οποία μέχρι τώρα έχει καταλάβει ένα κομμάτι της Υεμένης. Βρισκόταν σε πόλεμο με την κυβέρνηση της Υεμένης, η οποία υποστηριζόταν από τους Σαουδάραβες και από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Αυτοί λοιπόν, ενώ είχαν τα εσωτερικά τους προβλήματα, ξαφνικά βρίσκονται στο πλευρό της Χαμάς. Θέλουν να φύγουν από τα νότια της Υεμένηε και να ανέβουν στη Λωρίδα της Γάζας για να υποστηρίξουν τη Χαμάς και να τιμωρήσουν τους Ισραηλινούς, τους Αμερικανούς και τη Δύση. Τα έχουν βάλει με όλον τον κόσμο».

«Το 12% του παγκοσμίου εμπορίου διακινείται μέσω της διώρυγας του Σουέζ»

Όπως ανέφερε ο κ. Εγκολφόπουλος, «ένας από τους σημαντικότερους δρόμους ναυσιπλοίας παγκοσμίως είναι αυτός που περνάει από το στενό του Άντεν (πύλη εισόδου στην Ερυθρά θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ). Από εκεί περνάνε όλα τα εμπορεύματα που φεύγουν από Κίνα και την Νοτιοανατολική Ασία για όλο τον κόσμο. Αυτό αντιπροσωπεύει το 12% του παγκοσμίου εμπορίου.

Το 12% των πετρελαιοειδών που φεύγουν από τις χώρες αυτές και πάνε στην Ευρώπη και τις Βαλκανικές χώρες και το 8% του υγροποιημένου φυσικού αερίου. Το σύνολο των εμπορευμάτων που περνάει από αυτά τα δύο σημεία είναι 10 δισεκατομμύρια δολάρια ημερησίως».

Επιπτώσεις στην οικονομία της Αιγύπτου από την απώλεια εσόδων από τη διώρυγα του Σουέζ

«Κάθε ημέρα από την διώρυγα του Σουέζ περνάνε 60 πλοία» ανέφερε. «Εάν υπολογίσετε ότι το κάθε πλοίο κατά μέσο όρο έχει ένα ναύλο 250.000 δολάρια, είναι περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια ημερησίως, μεγάλο ποσόν για την Αίγυπτο. Η αποσταθεροποίηση, η μείωση εδώ του ποσού των εσόδων από τη Διώρυγα ενδέχεται ενδέχεται να αποσταθεροποιήσει κατά κάποιο τρόπο την Αίγυπτο» συμπλήρωσε.

«Άρα λοιπόν, οι Χούθι εδώ βρήκαν ευκαιρία να επιτεθούν σε όλα τα εμπορικά πλοία. 44 χώρες με έμμεσο ή άμεσο τρόπο έχουν υποστεί αυτές τις επιθέσεις.

«Εμπορεύματα αξίας 10 δισεκατομμυρίων δολλαρίων ημερησίως περνάνε από τη διώρυγα του Σουέζ»

Έως σήμερα 55 εμπορικά πλοία έχουν αναγκαστεί να μην περνάνε από την Ερυθρά Θάλασσα και να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής»σημείωσε.

Το Ισραήλ που παίρνει εμπορεύματα από τη Σιγκαπούρη ή τις άλλες χώρες αναγκάζονται τα πλοία να κάνουν τον διάπλου της Αφρικής. Άρα αντιλαμβάνεστε το κόστος υπογράμμισε.

Για να γίνουν κατανοητές οι επιπτώσεις στην οικονομία των χωρών από τις επιθέσεις των Χούθι ανέφερε «Αυτά τα 10 δισεκατομμύρια εμπορεύματα που περνάνε από τη διώρυγα του Σουέζ ημερησίως εάν πάνε πχ από την Κίνα στο Ρότερνταμ της Ολλανδίας ένα από τα μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης θέλουν 27 ημέρες. Εάν πάνε κάτω από τη Νότιο Αφρική θέλουν 42 ημέρες». «Αυτό έχει κόστος όχι μόνο στο πετρέλαιο που καίνε τα καράβια αλλά έχει και επιπλέον κόστος από τις ασφαλιστικές εταιρείες. Το κόστος αυτό μεταφέρεται στον καταναλωτή» υπογράμμισε.

Ν. Μαραβέγιας «Η Ελλάδα θα πληρώσει δυσανάλογα το κόστος γιατί είναι πολύ κοντά»

Για το πότε θα φανεί το κόστος στην Ελλάδα, μίλησε ο Ναπολέων Μαραβέγιας. Όπως επισήμανε επιπτώσεις θα υπάρξουν τόσο στις τιμές των εμπορευμάτων, όσο και στις τιμές του πετρελαίου και επιπρόσθετα στην ελληνική ναυτιλία.

Όπως επισήμανε «η Ελλάδα θα πληρώσει δυσανάλογα το κόστος αυτό, διότι είναι πάρα πολύ κοντά. Από το Σουέζ μέχρι την Ελλάδα ήταν πολύ πιο εύκολο να έρθουν τα εμπορεύματα παρά να έρθουν από τη βόλτα μέσω νοτίου Αφρικής».

«Επίπτωση υπάρχει και στην ελληνική ναυτιλία» σημείωσε. «Οι Έλληνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι ελέγχουν με τον άλφα βήτα τρόπο, είτε με σημαίες είτε με τα συμφέροντά τους γύρω στο 20% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου, είναι γνωστό αυτό.
Άρα λοιπόν θα έχουμε ζημιά και στο ζήτημα των εφοπλιστών, των Ελλήνων δηλαδή και βεβαίως θα έχουμε και ζημιά.
Μπορεί να αποβεί και σε κέρδος αυτό, διότι το έχουμε δει άλλες φορές με το κλείσιμο του Σουέζ πολλοί πλούτισαν. Ανάμεσα σε αυτούς και ο Ωνάσης».

«Εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις των Χούθι θα έχουμε σημαντικές αυξήσεις στα καύσιμα»

Για μεγάλες συνέπειες στις τιμές του πετρελαίου και του υγροποιημένου φυσικού αερίου που περνάει από τη διώρυγα και προμηθεύεται η χώρα μας έκανε λόγο ο καθηγητής. «Φυσικά θα μας φανεί λίγο παράξενο το γεγονός ότι πιθανότατα εάν συνεχιστούν οι επιθέσεις των Χούθι, να έχουμε αυξήσεις σημαντικές στα καύσιμα. Η Ελλάδα και η Κύπρος και οι χώρες της Ανατολικής Μεσογείου θα έχουν άμεσες επιπτώσεις πάνω στις τιμές των καυσίμων».

Επιπλέον σημείωσε «ξέρουμε πολύ καλά ότι και τα ελληνικά πλοία ελληνικών συμφερόντων θα έχουν ζημιές ή εν πάση περιπτώσει, αν λειτουργήσουν με ένα διαφορετικό τρόπο, μπορεί να έχουν και οφέλη. Οι ναύλοι και τα ασφάλιστρα ήδη έχουν εξακοντιστεί και έχουν ανέβει πάρα πολύ και πάρα πολλές εταιρείες κυρίως εμπορευματοκιβωτίων, έχουν ακυρώσει τη διέλευση από το από τα στενά αυτά»

«Η Ευρώπη είναι στην πρώτη γραμμή των σημαντικών προβλημάτων. Γιατί στην Αμερική υπάρχουν και άλλοι δρόμοι να πάνε» ανέφερε.

Εconomist: Χώρα της χρονιάς η Ελλάδα για το 2023 – «Κερδίζεις την εμπιστοσύνη των επενδυτών – Θα έρχονται επενδύσεις που είναι κλειδί για την ανάκαμψη»

Για την μεγάλη διάκριση που πήρε η χώρα μας από το Economist, είπε ο Ναπολέων Μαραβέγιας
«Εκείνο που βλέπουμε τα τελευταία χρόνια, τα τελευταία δύο χρόνια κυρίως, όπου η ελληνική οικονομία πηγαίνει πάρα πολύ καλά, με διπλάσιους ή και τριπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης από το μέσο όρο της Ευρωζώνης, σιγά σιγά διαπιστώνουμε ότι από το μαύρο πρόβατο που ήταν στο παρελθόν για πάρα πολλά χρόνια, γίνεται μια υποδειγματική χώρα και αυτό δεν πέρασε κάτω από τις αντένες του Economist . Ο Economist το είδε, το κατάλαβε και μας δίνει ακριβώς αυτή την διάκριση. Και δεν είναι πάντα φιλικός μαζί μας. Τις περισσότερες φορές είναι επικριτικός.

Την διάκριση από το Economist την χαρακτήρισε «εξαιρετική εξέλιξη». Γιατί όπως είπε το μεγάλο πρόβλημα το ξέρουμε όλοι μας είναι η εμπιστοσύνη. Εάν έχεις την εμπιστοσύνη των διεθνών αγορών και των διεθνών επενδυτών και των εγχώριων επενδυτών, νομίζω πως η οικονομία θα πηγαίνει πάρα πολύ καλά διότι θα έρχονται επενδύσεις που είναι κλειδί για την ανάκαμψη.

Πηγή: ΕΡΤ, (AP Photo/Steve Helber)