f

Get in on this viral marvel and start spreading that buzz! Buzzy was made for all up and coming modern publishers & magazines!

Fb. In. Tw. Be.
Image Alt

Googlareis.gr

Μητσοτάκης: «Κομβικό νομοσχέδιο, ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση» (vid)

«Η Εθνική αντιπροσωπεία καλείται σήμερα όχι απλά να ψηφίσει ένα κομβικό νομοσχέδιο, αλλά να εγκρίνει μια ριζική τομή στην ελληνική εκπαίδευση και μια γενναία μεταρρύθμιση ανάπτυξης αλλά και κοινωνικής δικαιοσύνης. Μια πρωτοβουλία η οποία πρωτίστως ενισχύει το δημόσιο πανεπιστήμιο» υπογράμμισε ο Κυριάκος Μητσοτάκης μιλώντας στη Βουλή, για το νομοσχέδιο περί μη κρατικών πανεπιστημίων.

Πρόσθεσε ότι «Ταυτόχρονα όμως διαμορφώνει και το πλαίσιο ώστε επιτέλους στη χώρα μας να λειτουργήσουν μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά ιδρύματα. Οι νέες διατάξεις αποκτούν έτσι και μία διάσταση καταλυτικά εκσυγχρονιστική αλλά και ευρωπαϊκή. Πρόκειται για μία επιλογή με διπλή κατεύθυνση αλλά και με παράλληλους στόχους. Γιατί από τη μία πλευρά προσφέρει στους νέους μας περισσότερες ελευθερίες επιλογής να μπορέσουν να σπουδάσουν στον τόπο τους και μάλιστα σε σχολές που θα ανταγωνίζονται σε ποιότητα τις δημόσιες, ενώ από την άλλη φιλοδοξεί να εντάξει την Ελλάδα στον διεθνή εκπαιδευτικό χάρτη ως ένα δυναμικό εκπαιδευτικό κέντρο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Μεσογείου. Με άλλα λόγια, η νέα γενιά οπλίζεται τώρα με νέες δυνατότητες ατομικής ανόδου, την ίδια ώρα που η πατρίδα μας κερδίζει έναν ακόμα μοχλό συλλογική πρόοδο. Είναι άλλωστε μία ανάγκη που έρχεται από το βαθύ παρελθόν».

«Θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου»
Σε άλλο σημείο ο πρωθυπουργός τόνισε «πριν από ακριβώς δεκαεπτά χρόνια έλεγα τότε ας ξεφύγουμε πια από τον πρωτοφανή αναχρονισμό να είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη, η οποία εξακολουθεί να κρατά αυτό το μονοπώλιο στην εκπαίδευση. Ένα μονοπώλιο το οποίο μόνο σε αναβάθμιση τελικά δεν οδήγησε το δημόσιο πανεπιστήμιο. Τα λόγια αυτά τα επαναλαμβάνω ατόφια και σήμερα, με τη βεβαιότητα ότι ύστερα από 17 χρόνια θα γίνουν επιτέλους χειροπιαστή πραγματικότητα. Όπως είπα και όπως σταθερά ισχυριζόμαστε καθ’ όλη τη διάρκεια της συζήτησης του νομοσχεδίου το θεμέλιο αυτής της μεταρρύθμισης είναι η ανάταξη και ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου με σκοπό να απελευθερωθεί από την αγκύλωση της γραφειοκρατίας και της ιδεοληψίας. Γι αυτό και στο δημόσιο πανεπιστήμιο να το πούμε, να το ακούσετε εσείς, που εκφράζεται με πύρινους λόγους στην αντίδρασή σας, στο νομοσχέδιο αναφέρεται το 85% των άρθρων του σχετικού νομοσχεδίου, προβλέποντας χρηματοδότηση η οποία αθροιστικά θα φτάσει κοντά στο 1,5 δισ. ευρώ ως το 2027 από ευρωπαϊκούς πόρους και από τις χρηματοδοτήσεις μέσω του σχήματος των συμπράξεων μεταξύ Δημοσίου και Ιδιωτικού τομέα. Και αυτό πέρα από τα χρήματα τα οποία καταβάλλονται ετησίως για μισθούς, λειτουργικά και υποδομές τα οποία ξεπερνούν το ένα δισεκατομμύριο».






Ακόμα ανέφερε: «δεν είναι μόνο οι φοιτητές αυτοί οι οποίοι φεύγουν από την Ελλάδα αναζητώντας τριτοβάθμια εκπαίδευση στο εξωτερικό. Είναι και καθηγητές, πολλοί κάτοχοι διδακτορικών πτυχίων, οι οποίοι διδάσκουν στο εξωτερικό και τους οποίους θέλουμε με κάποιο τρόπο να μπορούμε να τους επαναπατρίσουμε. Και όλα αυτά σημαίνουν τελικά περισσότερους ικανότερους, καλύτερα αμειβόμενους διδάσκοντες. Αλλά και κάτι ακόμα για το ελληνικό πανεπιστήμιο:

θα έχει τώρα τη δυνατότητα να φιλοξενεί και ξένους φοιτητές που θα καταβάλλουν δίδακτρα, αλλά θα μαθαίνουν ταυτόχρονα και την ελληνική γλώσσα, αλλά και φοιτητές τρίτων χωρών που θα μπορούν να πραγματοποιούν και εδώ μέρος των σπουδών τους σε ξενόγλωσσα τμήματα με διαδικασίες, προφανώς σεβόμενοι απόλυτα το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων που θα καθορίζει το Συμβούλιο Διοίκησης του κάθε ιδρύματος.

»Προχωράμε ωστόσο και ένα βήμα πιο πέρα με την οργάνωση κοινών μεταπτυχιακών μεταξύ ελληνικών πανεπιστημίων και ξένων. Αναφέρομαι σε ένα πρόγραμμα χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο θα διευρύνει το διεθνές προφίλ της δημόσιας ανώτατης εκπαίδευσης στον τόπο μας. Εξάλλου, με βάση την ποιότητα θα ορίζεται πια το 30% της κρατικής χρηματοδότησης στα δημόσια πανεπιστήμια. Το υπόλοιπο 70% θα προσδιορίζεται από το μέγεθός τους, από τη γεωγραφική διασπορά των σχολών και ασφαλώς και από τον αριθμό των φοιτητών. Και σε ένα άλλο πεδίο, το νομοσχέδιο βελτιώνει τους τρόπους εκλογής, εξέλιξης αλλά και προκήρυξης θέσεων του διδακτικού προσωπικού. Επιταχύνει επίσης τον πολύ σημαντικό ψηφιακό μετασχηματισμό των πανεπιστημίων μας. Και κάτι πολύ σημαντικό, για πρώτη φορά δρομολογείται η απογραφή της κινητής αλλά πρωτίστως της ακίνητης περιουσίας των πανεπιστημίων μας με ένα πολύ αυστηρό χρονοδιάγραμμα 18 μηνών. Και ανοίγει έτσι ο δρόμος να αξιοποιηθούν σημαντικοί ανεκμετάλλευτοι πόροι προς όφελος της ίδιας της ακαδημαϊκής κοινότητας και των πανεπιστημίων.

«Δυο εμβληματικές αποφάσεις που στηρίζουν το Δημόσιο Πανεπιστήμιο»

»Τέλος, δύο ακόμα εμβληματικές αποφάσεις σφραγίζουν αυτήν τη δεδηλωμένη απόφαση της κυβέρνησης να στηρίξει το δημόσιο πανεπιστήμιο. Πρώτον, η ανάδειξη του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου σε μητροπολιτικό. Κάτω από την ακαδημαϊκή του ομπρέλα τα 30 και πλέον τμήματα της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας, κάτι που είμαι σίγουρος ότι ικανοποιεί τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ καθώς από ότι γνωρίζω εκεί έχει φοιτήσει, αλλά και τις νέες σχολές θα μπορέσει να θέσει υπό την ομπρέλα του το Δημοκρίτειο που ιδρύονται σε Καβάλα, Αλεξανδρούπολη, σε Κομοτηνή, σε Διδυμότειχο. Παίρνει λοιπόν τη θέση που του αξίζει το Δημοκρίτειο και λόγω της στρατηγικής του σημασίας μεταξύ των κορυφαίων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων της χώρας. Δεύτερη επιλογή ο δυναμικός εκσυγχρονισμός του Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Τριάντα χρόνια μετά την ίδρυσή του ένας θεσμός ο οποίος πλέον αυτονομείται αποκτώντας το δικό του ανεξάρτητο τρόπο διοίκησης».

«Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας έξω οι εταιρείες από τα πανεπιστήμια έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί»

«Όλες αυτές οι αλλαγές θεωρούμε ότι είναι απαραίτητα εργαλεία προκειμένου τα Πανεπιστήμιά μας να υλοποιήσουν το σχεδιασμό τους με βάση τις συνθήκες της εποχής, να αποκτήσουν ακόμα περισσότερη αυτονομία. Αυτό ήταν πάντα ένας κεντρικός στόχος της πολιτικής μας πώς θα αποκόψουμε τα πανεπιστήμια από αυτόν τον ασφυκτικό εναγκαλισμό με το Υπουργείο Παιδείας, πώς θα ανοιχθούν δημιουργικά σε πιο πολλούς υποψήφιους φοιτητές, πώς θα συνδέονται πιο αποτελεσματικά με την αγορά, ώστε τα πτυχία τα οποία θα προσφέρουν να έχουν ένα πραγματικό αντίκρισμα στην αγορά εργασίας, πως θα μπορέσουν να αναπτύξουν περισσότερο την έρευνα και πάλι πώς θα συνδέσουν αυτή την έρευνα με την ίδια την αγορά και με την καινοτομία και με το πολύ δυναμικό σύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων, το οποίο κάνει πολύ έντονη την παρουσία του σήμερα στον κόσμο της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Όλες αυτές είναι πολύ σημαντικές αλλαγές οι οποίες δρομολογούνται και οι οποίες, να το τονίσω κι αυτό, έχουν την αποδοχή της συντριπτικής πλειοψηφίας της ελληνικής κοινωνίας. Οι εποχές που κάποιοι έκαναν καριέρα φωνάζοντας έξω οι εταιρείες από τα πανεπιστήμια έχουν παρέλθει ανεπιστρεπτί».

«Κατάφαση σε μία ανάγκη των καιρών»

«Έρχομαι έτσι στη μεγάλη καινοτομία αυτής της μεταρρύθμισης, που δεν είναι άλλη από την κατάφαση σε μία ανάγκη των καιρών. Τη δυνατότητα δηλαδή ίδρυσης και λειτουργίας μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων διεθνών πανεπιστημίων και στην Ελλάδα. Προφανής επιδίωξη να πάψουν δεκάδες χιλιάδες Ελληνόπουλα που φεύγουν κάθε χρόνο για σπουδές εκτός των συνόρων, να ξοδεύουν πολύτιμο συνάλλαγμα και πολύτιμους πόρους αλλού εκτός της πατρίδας μας, ενώ θα μπορούσαν κάλλιστα να το κάνουν εδώ εντός της Ελλάδος και παράλληλα να επενδύσουν στον τόπο μας.

Εκπαιδευτικοί οργανισμοί που με την τεχνογνωσία τους θα βοηθήσουν στη συνολική ανάπτυξη της εκπαίδευσης. Ας σταματήσουμε, κυρίες και κύριοι της αντιπολίτευσης, να κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας. Σήμερα περισσότεροι από 40.000 Έλληνες σπουδάζουν στο εξωτερικό. Είναι μια βασική πηγή του brain drain και των αρνητικών συνεπειών του.
Και ακριβώς αυτό το κενό φιλοδοξούμε εν μέρει να καλύψουμε, επιτρέποντας στους νέους μας να φοιτούν σε αξιόπιστα διεθνή πανεπιστήμια, χωρίς να αναγκάζονται να φύγουν από το σπίτι τους».

Ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι η μεταρρύθμιση αυτή πολιορκείται από μύθους κι έδωσε διευκρινίσεις αναφέροντας μεταξύ άλλων ότι οι προδιαγραφές που βάζουμε ίσως είναι οι αυστηρότερες στην Ευρώπη. Εξήγησε ότι και εδώ θα ισχύσε η λάχιστη βάση εισαγωγής ενώ όπως , είπε και τα πανεπιστήμια έχουν τα δικά τους κριτήρια. Μάλιστα έκανε λόγο για αντίφαση αναφερόμενος σε εκείνους που θυμηθήκαν τις ικανότητες των υποψηφίων ενώ καταψηφισαν την ελάχιστη βάση εισαγωγής.